John de Mol verkoopt zijn geesteskind Talpa dan aan de Britse zender ITV, hij blijft als creatieveling wel betrokken bij ‘zijn’ mediabedrijf. Het is ook die creativiteit waar mediaondernemer De Mol (Den Haag, 24 april 1955) al decennialang furore mee maakt. Zijn laatste grote, internationale succes is talentenjacht The Voice.

In zijn jeugd wil De Mol profvoetballer worden, maar wanneer hij doorkrijgt dat dat niet gaat lukken verkiest hij een baantje in het bedrijf van zijn vader, die directeur is van Radio Noordzee.

Op 23-jarige leeftijd wordt hij freelance-televisieproducent en na enkele jaren krijgt hij succes met de Showbizzquiz van Ron Brandsteder. Later volgt Medisch Centrum West, een TROS-soap die Nederland elke week aan de buis gekluisterd houdt.

Big Brother grote hit

De opkomst van commerciële televisie in Nederland (1989) is een zegen voor De Mol. Voor de diverse zenders maakt hij veel commerciële producties. Joop van den Ende doet hetzelfde met zijn bedrijf (Joop van den Ende TV Producties). In 1994 gaan ze samen verder met het productiebedrijf Endemol. Deze firma schopt het tot één van de toonaangevende tv-bedrijven van Europa.

De grote klapper maakt Endemol in 1999 met het realityprogramma Big Brother. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen gaan de deuren open en wordt het programma een hit. Het Spaanse telecombedrijf Telefónica neemt Endemol in 2000 voor 5,5 miljard over.

Tv-zender Talpa flopt

De Mol begint in 2005 met Talpa, waarin hij zijn miljarden onderbrengt. Daarmee gaat de media-ondernemer weer doen wat hij het liefste doet: tv-programma's maken. Als onderdeel van het bedrijf wordt in 2005 de gelijknamige televisiezender gelanceerd. Op de zender waren onder meer samenvattingen uit de eredivisie te zien, alsook bekende programma's als Big Brother en Expeditie Robinson.

Vanaf 2006 gaat de zender 24 uur per dag uitzenden waarmee een lang gekoesterde wens van De Mol in vervulling gaat. Het aanbod bestaat voor 80 procent uit Nederlandse producties. Echter door een gebrek aan kijkcijfers wordt halverwege 2007 de stekker uit de zender getrokken.

Succesvolle formats bedacht bij Talpa

Waar de televisiezender van Talpa sneuvelde, timmert de houdstermaatschappij nog altijd flink aan de weg, ook in het buitenland. Zo wordt de talentenjacht The Voice inmiddels in 180 landen uitgezonden.

En ook met realityshow Utopia hoopt de tv-producent op een nieuwe internationale kaskraker. In de afgelopen zes jaar ontwikkelde Talpa TV in totaal 75 shows, waaronder ook Battle of the Sexes en Dating in the Dark.

Overname geen verrassing

De overname van Talpa door ITV komt niet echt als een verassing. Meerdere gegadigden toonden al interesse in het mediabedrijf.

De Britse tv-zender past volgens De Mol van alle mogelijke partners het beste bij Talpa. "Voor Talpa geeft dit een fantastische kans op sterke verdere groei. En voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van grensverleggende nieuwe content."

ITV is het grootste commerciële televisienetwerk in Groot-Brittannië. Het bedrijf is bekend van tv-hits als The Avengers, Mr Bean, Spitting Image, The X Factor en Downton Abbey.

Volgens een woordvoerder van Talpa is het niet zo gek dat een succesvol bedrijf in een periode van een consolidatiegolf wordt overgenomen. Onder leiding van De Mol en topman Pim Schmitz laat Talpa financieel sterke prestaties zien. In 2014 kwam de omzet uit op 233 miljoen euro en het bedrijfsresultaat op 61 miljoen euro. Buiten de transactie blijven overigens het platenlabel 8ball Music, de radiozenders 538 en SLAM!FM en het belang in SBS Nederland.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl